Personuppgiftspolicy

Senast uppdaterad: 28 februari 2025

Ditec® Sverige Personuppgiftspolicy

Om du är kund hos Ditec® Sverige eller ett anslutet Ditec®-center, kan vi ha registrerat personuppgifter om dig. På denna sida kan du få mer information om hur vi hanterar personuppgifter i samband med kundrelationer.

Allmänt om personuppgifter

All behandling av personuppgifter inom vår verksamhet sker i enlighet med principerna om laglighet, skälighet och transparens. Personuppgifter samlas endast in för specifika och legitima syften, och vi följer principen om dataminimering. Vi säkerställer att alla uppgifter är korrekta och uppdaterade samt att lagringsbegränsning, integritet, konfidentialitet och ansvarstagande prioriteras.

Om du har frågor om vår behandling av personuppgifter eller denna policy är du alltid välkommen att kontakta oss.

Personuppgiftsansvarig

Ditec Sverige är en del av Ditec International AB, som är personuppgiftsansvarig och säkerställer att dina personuppgifter behandlas i enlighet med gällande lagstiftning.

Kontaktuppgifter:

Ditec International AB

Dragrännan 2, 746 50 Bålsta

mattias@ditecinternational.commattias@ditecinternational.com

Organisationsnummer: 556958-4054

Ändamål med personuppgiftsbehandling

Syftet med att behandla personuppgifter kan variera, men de huvudsakliga ändamålen inkluderar:

Administration av kundrelationer och fullgörande av avtalsförpliktelser

Efterlevnad av lagkrav, inklusive produktåterkallelser, bokföring och redovisning

Om vi undantagsvis behöver behandla personuppgifter för ändamål som inte anges ovan, kommer vi att informera dig om detta. Detsamma gäller om vi samlar in eller behandlar personuppgifter från någon annan än dig själv.

Insamling av uppgifter

Vi registrerar de uppgifter du lämnar till oss, exempelvis vid ett fysiskt besök eller när du använder vår webbplats. Exempel på uppgifter vi kan samla in inkluderar namn, adress, telefonnummer, e-postadress samt registreringsnummer på ditt fordon. Dessa uppgifter kan komma från:

Korrespondens via e-post

Onlinebokningar och orderhantering

Undersökningar, evenemang och tävlingar

Rättslig grund för behandling

Behandlingen av personuppgifter grundar sig främst på artikel 6.1.b i GDPR, då den är nödvändig för att fullgöra avtalsförpliktelser. Vi behandlar inga känsliga personuppgifter, endast allmänna uppgifter.

Mottagare och delning av personuppgifter

Vi delar endast personuppgifter med tredje parter i enlighet med denna policy. Vi kan komma att dela uppgifter om vi är skyldiga att göra det enligt lag, exempelvis vid rättsliga förpliktelser eller för att skydda våra varumärken, rättigheter eller egendom.

Vi använder tjänsteleverantörer och personuppgiftsbiträden som hanterar uppgifter på vårt uppdrag, exempelvis för webbhotell, systemunderhåll, analyser och e-posttjänster. Dessa samarbetspartners får endast tillgång till nödvändiga uppgifter och är avtalsmässigt förpliktade att hantera dem konfidentiellt. Om vi överför uppgifter utanför EU, säkerställer vi att detta sker i enlighet med gällande lagstiftning.

Lagring och radering av personuppgifter

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det finns ett legitimt syfte med detta, inklusive att kunna erbjuda service till dig och ditt fordon. Som standard raderas personuppgifter efter 5 år från att kundförhållandet har avslutats, det vill säga efter den senaste aktiva transaktionen. I vissa fall kan uppgifter lagras längre, exempelvis vid rättsliga krav.

Dina rättigheter

Du har rätt att:

Begära tillgång till de uppgifter vi behandlar om dig

Få felaktiga uppgifter rättade utan onödigt dröjsmål

Begära att dina personuppgifter raderas (“rätten att bli glömd”) när laglig lagringsskyldighet har upphört

Få ut de personuppgifter du har lämnat till oss i ett strukturerat format (“dataportabilitet”)

Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen kan du kontakta oss för att få detta åtgärdat.

Säkerhet

Vi skyddar dina personuppgifter genom strikta interna regler och säkerhetsåtgärder. Endast behörig personal har tillgång till uppgifterna, och vi genomför regelbundna säkerhetskopieringar. Vid eventuella säkerhetsincidenter som innebär hög risk för dig, exempelvis ID-stöld eller ekonomisk förlust, kommer vi att informera dig och vid behov rapportera till tillsynsmyndigheten.

Klagomål

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).

Ändringar och uppdateringar

Denna policy kan komma att uppdateras vid behov, exempelvis vid förändringar i lagstiftning eller våra interna rutiner. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar denna sida för att hålla dig uppdaterad.

Senast uppdaterad: 25.02.2025